Hyvä suunnittelu ja oikeat työvälineet varmistavat turvallisen tiedonsiirron
Datamigraation avulla varmistetaan, että tärkeät tietosisällöt ovat käytettävissä organisaation siirtyessä uusien järjestelmien, järjestelmäversioiden tai arkkitehtuurin käyttäjiksi. Avullamme siirtyminen esimerkiksi pilvipalveluiden käyttäjiksi onnistuu turvallisesti ja vaivattomasti.
Tietosisällön migraatiota tarvitaan silloin, kun jokin tiedon käsittelyn kannalta oleellinen osa kuten tietojärjestelmä, tietoverkko yhteyksineen tai tietoarkkitehtuuri täytyy uudistaa. Usein migraation kohteena ovat SharePoint-työtilat tai dokumentinhallintajärjestelmä, joihin organisaation tuottama tieto kumuloituu. Kumuloituvan tiedon määrää arvioitaessa voi käyttää kokoluokkaa määrittävänä vakiona, että kukin asiantuntijatyötä tekevä henkilö tuottaa noin sata dokumenttia vuodessa. Jo sadan hengen organisaatio tuottaa siten hyvinkin 10 000 migraation kannalta huomioon otettavaa dokumenttia vuodessa.
Tiedon uudelleen järjestämisen tarpeen ajurina voivat toimia kustannus-, turvallisuus- tai käytettävyysasiat. Migraatioprojektien suunnittelussa tavoite on uudistaa vain se osa mikä on välttämätöntä tiedon, palvelun tai järjestelmän jatkokäytön kannalta. Kaikki muu pyritään pitämään muuttumattomana, jotta käyttäjien siirtyminen uuden järjestelmään sujuisi heidänkin kannaltaan mahdollisimman kitkattomasti.
Kokeneiden asiantuntijoidemme johdolla tieto ja dokumentit siirretään vanhasta tiedonhallintaympäristöstä kuten esimerkiksi:
- SharePoint-työtiloista Teams-ryhmiin
- verkkolevyiltä SharePoint-työtiloihin tai Teams-ryhmiin
- samalla myös esimerkiksi metadatoitetaan dokumentit
- SharePoint Serveriltä tai on-premise-ympäristöistä SharePoint Onlineen tai muuhun vastaavaan pilvipohjaiseen palveluun
- toteutamme migraatioita myös muista ympäristöistä Microsoft 365 -palveluun.
Datamigraatio tapahtuu vaiheittain:
- Valmisteluvaiheessa siirrettävä sisältö analysoidaan ja luokitellaan, jonka pohjalta luodaan migraatiosuunnitelma
- Tässä vaiheessa asiakasorganisaation kannattaa siivota sisältöä vanhentuneiden dokumenttien osalta
- Usein ennen migraatiota luodaan tietorakenteet, jotka on suunniteltu tulevaisuutta silmällä pitäen
- Tähän rakenteeseen liitetään vanha, historiallinen tieto, joka tuodaan migraatiossa osaksi uutta informaatioarkkitehtuuria
- Organisaation käyttäjät valmistellaan tulevaa migraatiota varten
- Dokumentit, työtilat tai kaikki muut sisällöt siirretään pilvipalveluihin migraation toteutuksen aikana
- Mikäli uusien työtilojen tai muiden palveluiden provisiointi uudistetaan samaan aikaan migraation kanssa, toteutetaan ne iteratiivisesti provisiointi- ja migraatiosuunnitelman sekä siihen liittyvän viestintäsuunnitelman mukaisesti
- Migraation jälkeen käyttäjät ohjataan työtilojen, dokumenttien ynnä muiden sisältöjen uusiin lokaatioihin
- Asiantuntijamme tukevat pääkäyttäjiä migraation jälkeen sujuvan työskentelyn varmistamiseksi
- Tarvittaessa myös passiiviset työtilat voidaan siirtää arkistoon osana aktiivisten työtilojen migraatiota
Toteutamme koko migraation yhdessä organisaationne kanssa valmistelusta ja suunnittelusta aina migraation tekniseen toteutukseen ja sujuvaan käyttöönottoon.
Tutustu asiakastarinoihimme:
- Teknologiateollisuus & Solu Digital: Viva Goals tukemaan OKR-mallia
- NRC Group & Solu Digital: Tehokkuutta projektityöskentelyyn Solu 365 -automaatiotyökalulla
- Keskisuomalainen & Solu Digital: Paikkariippumatonta työskentelyä Microsoft 365 -ratkaisuilla ketterän kehittämisen otteella
- SSAB & Solu Digital: Helppokäyttöinen projektinhallinta- ja tuntikirjausratkaisu
- Business Finland & Solu Digital: Varmuutta hankintojen oikeellisuuteen ja kulujen seurantaan Microsoft 365 alustalla toimivalla hankintasalkulla
- Turun kaupunki & Solu Digital: Paikka- ja laiteriippumatonta projektityöskentelyä automaation avulla
- Transmeri & Solu Digital: Sharepoint Online sekä Power Platform käyttöön työntekijöiden arjen saumattomaksi tueksi
- HSY & Solu Digital: Investointi-ikkunalla hankkeet ja urakat hallintaan
- Panostaja & Solu Digital – Solu 365® toi liikkuvaa työtä tekevälle organisaatiolle ketterän kommunikaatioalustan ja dokumentinhallinnan
- Ammattiliitto Pro & Solu Digital: Solu 365® sujuvoittaa ryhmätyöskentelyä tehostamalla kommunikaatiota ja dokumentinhallintaa
- HSL & Solu Digital: Läpinäkyvän projektikulttuurin ja -metodiikan työvälineet
- Scania & Solu Digital: Tehokkuutta toimintaan Microsoft SharePoint, Power BI, Power Apps, Teams ja Solu 365® helppokäyttöisillä ratkaisuilla
- Rakennusliike Lapti Oy & Solu Digital: Asiakkuudet ja asiakasprojektit hallintaan
- KUUMA-ICT & Solu Digital: Ketterä Business Intelligence -sovellus ratkoi laskutushaasteet
Lue lisää asiantuntijoidemme artikkeleista:
- Teams-käyttö tehokkaasti: 5 vinkin artikkelit
- Tehosta työskentelyä sopimusten parissa Microsoft 365 -ratkaisulla
- Microsoft Power BI -työkalu helpottaa controllerin työtä
- Hankintasalkku pitää hankinnat kurissa
- Teamsin käyttöönotto ja käyttäjien kypsyystasomalli
- Provisiointi ja migraatio yhdessä
- Pelikirja eli hallintamalli varmistaa työkalujen sujuvan käytön
- Nopeuta tarjous- ja sopimusprosessia automaatiolla
- Automatisoi projektinhallinta Solu 365® -työkalulla
- Luottamuksen merkitys nykyajan hybridityöskentelyssä
- Tekoälyn hyödyntäminen liiketoiminnassa
- Tiedosta kilpailuetusi
- Tietoturva kuntoon Copilotin käyttöönottoa varten
- Ajankäytön hallinnalla enemmän tuloksia ja vähemmän stressiä
- Microsoft Planner premium-ominaisuuksilla ja Copilot
- Rakenna luottamusta ja menestystä virtuaalitiimeissä
- Intranet tehostaa viestintää ja yhteistyötä
- Kohenna työn tuottavuutta tekoälyn avulla
- Kuinka hallita keskeytyksiä ja pysyä keskittyneenä
- Teknologiateollisuus valjasti Viva Goalsin ohjaamaan OKR-toimintaansa
- Kaikki Solu Digitalin asiantuntijoiden artikkelit
Kiinnostuitko migraatiopalveluista?
Ota yhteyttä Markoon:
Marko Koskela
Chief Commercial Officer, Partner
050 518 4758
marko.koskela@soludigital.fi
Tilaa uutiskirje
Tilaa kooste asiantuntija-artikkeleistamme suoraan sähköpostiisi.