Uuden työkalun mahdollistama läpinäkyvyys on parantanut Boliden Kokkolan investointiprojektien hallintaa, lisäten ennustettavuutta sekä tehokkuutta.

Boliden Kokkola on tehostanut työskentelyä investointiprojekteihin liittyvässä toiminnassaan Microsoftin projektinhallintatyökalun Project for the Webin, eli nykyisen premium-ominaisuuksilla varustetun Plannerin ansiosta.
Solu Digitalin konfiguroima työkalu investointiportfolion hallintaan on helpottanut merkittävästi investointiprojektien hallintaa Boliden Kokkolassa mahdollistamalla entistä paremman arvioinnin, seurannan ja päätöksenteon.
Lisääntynyt läpinäkyvyys parantaa investointiportfolion hallintaa
Merkittävin työkalun tuomista eduista on ollut läpinäkyvyyden lisääntyminen yli 400 investointiprojektin portfolion hallinnassa.
”Lähdimme hakemaan kokonaisratkaisua, joka tarjoaisi näkyvyyttä hankkeisiimme koko projektin elinkaaren yli sen alkaessa ideasta, joka portfolion hallinnan kautta valikoituu toteutukseen, ja sitten se toteutetaan”, kertoo Boliden Kokkolan investointipäällikkö Jere Penttinen.
Yrityksessä tehdään tyypillisesti 60–100 hanketta vuodessa, joten tarve oli hallita myös käynnissä olevia hankkeita läpinäkyvästi.
Jere korostaa, kuinka työkalu on mahdollistanut investointiprojektien visualisoinnin ja tulevaisuuden näkymien suunnittelun eri sidosryhmille. Tämä on auttanut keskustelua siitä, mitä pitää tehdä ja missä järjestyksessä.
”Kun meillä on läpinäkyvyyttä, niin se antaa yrityksen toimivalle johdolle mahdollisuuden tehdä valintoja ja ohjata yrityksen toimintaa strategian mukaiseksi ja varmistaa, että ne hankkeet mitä teemme ja mihin käytämme rahojamme, ovat strategiamme mukaisia”, Jere kertoo.
Parempaa ennakoitavuutta työskentelyyn
Läpinäkyvyyden parantuminen ei ole ainoastaan tehnyt Boliden Kokkolan toiminnasta tehokkaampaa, vaan se on myös mahdollistanut paremman ennakoitavuuden.
”Meillä on huomattavasti parempi ajantasainen tilannetieto siitä, missä mennään koko ajan. Meidän tulevien vuosien suunnittelu on paljon paremmalla tasolla nykyään,” kertoo yrityksen digitalisaatiopäällikkö Marko Salmi.
Hänen mukaansa palaute eri sidosryhmiltä on ollut kiittävää niin konsernin kuin paikallisen toimipaikan johdolta.
Tuotantolaitoksen osastojen päälliköt ovat erityisen tyytyväisiä siihen, että heillä on nyt parempi näkyvyys osastojensa tuleviin tehtäviin. Myös projektien vetäjät ovat kiitelleet konkreettisia työkaluja, jotka auttavat heitä suoriutumaan paremmin työtehtävistään.
Kommunikaatio sujuvan yhteistyön kulmakivenä
Solu Digitalin asiantuntemus ja kyky ymmärtää Boliden Kokkolan tarpeet olivat ratkaisevia tekijöitä yhteistyön aloitukselle. Yhteistyö aloitettiin kevyellä konseptin testauksella, jotta työkalun soveltuvuus voitiin varmistaa.
Jere kehuu erityisesti vasteaikaa ja palvelua, mitä he ovat saaneet Solu Digitalilta: ”Kun olemme esittäneet jotain muutosehdotuksia tai pyyntöjä, niin ne on toteutettu nopeasti.”
Marko kiittelee Solu Digitalin asiantuntijoiden osaamista ja palvelualttiutta sekä henkilökohtaista viestintää: ”Monesti luodaan tiketti jonnekin ja se vastaanottaja ymmärtää sen täysin väärin ja tehdään jotain muuta kuin toivottiin. Emme ole kokeneet tällaisia haasteita tässä yhteistyössä, sillä kommunikaatio suoraan sovelluskehittäjän kanssa on toiminut tehokkaasti.”
Avoin ja matalan kynnyksen viestintä puolin ja toisin on myös saanut kiitosta sekä Jereltä että Markolta. Heidän mukaansa keskustelut ovat olleet hyviä ja rakentavia, ja he arvostavat sitä, että heille kerrotaan myös, jos jokin idea ei ole toteutuskelpoinen.
Projektitietojen keskittäminen yhteen paikkaan, nopea ja selkeä kommunikaatio sekä asiantunteva palvelu ovat olleet avaintekijöitä uuden työnkalun käyttöönotossa.
Lue koko artikkeli Bolidenin ja Solu Digitalin välisestä yhteistyöstä täältä