Asiakkuudet ja asiakasprojektit hallintaan – työkaluina Dynamics CRM Online, Project Online ja SharePoint Online
Rakennusliike Lapti on voimakkaasti kasvava, valtakunnallisesti toimiva vakavarainen rakentaja. Laptin erityisosaamista ovat asuntorakentaminen sekä erilaiset hoiva- ja terveydenhoitorakennukset. Voimakas kasvu edellyttää hyvää tiedon hallintaa ja sujuvaa arkea korkean laadun takaamiseksi. Tiedonhallinnan prosessit ja työkalut vaativat kehittämistä.
Kehittämistyö päätettiin aloittaa hoivapuolen asiakkuuksista ja hankkeista.
”Asiakasta ja asiakashankkeita koskevia tietoja jouduttiin hakemaan useasta eri paikasta ja soittamalla varmistamaan tietojen oikeellisuus. Dokumentit sijaitsivat useassa eri paikassa ja osa informaatiosta ei ollut talletetussa muodossa. Kilpailutusvaiheessa teknologiseksi kokonaisratkaisuksi hahmottui Office 365 -palvelu ja sen tarjoamat Dynamics CRM Online, SharePoint Online, Project Online ja Power Bi.”
Jorma Koskelo
Asiakkuusjohtaja, Rakennusliike Lapti Oy
Työkalut tarpeen mukaan
Asiakasrajapinnassa työskentelevät henkilöt tarvitsevat päivittäisessä työssään monipuolisesti tietoja asiakkaasta ja tähän luonteva käyttöliittymä on asiakkuudenhallinnan järjestelmä. Asiakasaktiviteetit, asiakastiedot ja asiakkuusprosessin hallinta ovat CRM:n ydintä. Lisäksi osana toteutusta luotiin dokumenttienhallinnan osalta integraatio SharePoint Onlineen.
Project Online on puolestaan työkalu toteutusprojektien suunnittelijoille ja vetäjille. Resurssien suunnittelu ja hallinta ovat kasvavan liiketoiminnan ytimessä onnistumisen keskeisiä avaintekijöitä. Project-käyttöliittymää käyttävät hyödyntävät myös SharePointin tarjoamia palveluita ja ratkaisussa luotiin tiukempaa integraatiota SharePoint Onlineen niin dokumenttien kuin hankesalkkunäkymien osalta.
SharePoint Online on Laptilla käytössä intranet-alustana. Nyt tuttuun käyttöliittymään tuotiin asiakas- ja projektityötilat, joiden kautta löytyvät kätevästi kaikki dokumentit. Salkkunäkymien avulla on helppo saada nopea yleisnäkymä tilanteesta ja syventyä tarpeen mukaan tarkemmin asiakas- tai projektikohtaisiin tietoihin.
Vaiheittaisella kehittämisellä työkalut nopeasti käyttöön
”Projektin alkaessa laadimme yhdessä kehittämisen tiekartan ja vaiheittaisen toteutussuunnitelman yhdessä Solu Digitalin kanssa. Näin saimme nopeasti työkalut käyttöön ja mahdollisuuden kehittää palveluita käyttökokemuksen kasvaessa. Seuraavissa vaiheissa lisäämme palveluiden välistä integraatiota ja automaatiota.”
Mika Virsunen
Tietohallintojohtaja, Rakennusliike Lapti Oy