Copilot Studio yhdistää kohdennettujen tekoälyavustajien luonnin sekä uudenlaisen tavan luoda nopeasti chatbotteja Microsoft 365 -ympäristöön ja sen ulkopuolelle.
Copilot Studio on osa viime vuonna julkistettujen Microsoftin Copilot-sovellusten kokonaisuutta, ja se on muiden Copilot-sovellusten ohella ottanut suuria harppauksia eteenpäin tämän vuoden aikana.
Yleisesti Copilotista puhuttaessa tarkoitetaan Microsoft 365 Copilotia, joka käyttää laajaa kielimallia, yrityksen dataa M365-ympäristöstä sekä internettiä eri sovelluksissa kuten selaimessa, sähköpostissa tai Teamsissa.
Copilot Studio sen sijaan tarjoaa mahdollisuuden luoda kustomoituja botteja, joiden tietämys perustuu käyttäjän valitsemiin tietolähteisiin. Copilot Studion avulla bottien luominen on todella nopeaa ja se mahdollistaa botin testaamisen luomisen yhteydessä.
Tietolähteinä voi käyttää esimerkiksi julkisia nettisivuja, yksittäisiä dokumentteja sekä M365-ympäristön dataa, kuten SharePoint sivustoja, OneDriveä ja Dataverseä. Näiden lisäksi Copilot Studio mahdollistaa kytkeytymisen yrityksen muihin tietolähteisiin kuten SQL-kantoihin tai kustomoitujen yhdistimien luomisen. Tämän myötä voidaan saavuttaa paljon laajemmin dataa M365 Copilotiin verrattuna.
Saatavilla olevat tietolähteet Copilot Studiossa:
- Julkinen nettisivu
- Dokumentit
- SharePoint
- OneDrive
- Dataverse
Esikatselutilassa olevat tietolähteet:
Laajan tietolähdevalikoiman lisäksi Copilot Studion mullistava ominaisuus on toimintojen käynnistäminen keskustelun perusteella. Se mahdollistaa esimerkiksi Power Automate -työnkulkujen liittämisen osaksi bottia. Näin käyttäjä voi halutessaan käynnistää automaation keskustelusta, joka esimerkiksi lähettää sähköpostia, päivittää projekteja tai hakee ajantasaista tietoa taulukkomuotoisesta datasta.
Tietolähteitä ja toimintoja voidaan käyttää joko kielimallin tai aiheiden kautta. Aiheet (Topics) mahdollistavat keskusteludialogien luonnin tai toimintojen liittämisen niihin.
Ne voidaan laukaista alkamaan avainsanoilla tai fraaseilla kuten ”Kirjaa tunnit” tai ”Hae projektin tiedot”. Sen jälkeen niihin voidaan käsikirjoittaa keskustelupolkuja esimerkiksi tuntien kirjaamisen järjestelmään ja polkuun voidaan siten liittää tunnit kirjaavan automaation ajaminen, jonka syötteenä toimii käyttäjän antamat tunnit.
Adaptiiviset kortit ovat lyhyitä keskusteluun upotettavia, kevyitä JSON-pohjaisia käyttöliittymän pätkiä, joiden avulla voidaan kysyä ja validoida käyttäjän antamaa tietoa. Alla olevassa esimerkissä tuntikirjauksen tietojen syöttö tapahtuu kortin avulla, jolloin käyttäjäkin tietää paremmin, mitä tietoa on antamassa. Kortteihin voidaan upottaa kuvia, pudotusvalikoita ja näppäimiä sekä käyttäjän antaman tiedon kuten sähköpostiosoitteiden validointia.
Kustomoidun Copilotin kielimallia voidaan parantaa hyödyntämällä ja lisäämällä entiteettejä, jotka kuvastavat yleisiä asiakokonaisuuksia tai termejä. Niitä on oletuksena useita, kuten ikä, kieli tai tiedosto, jotka kuvaavat yleisesti käytettyjä asiakokonaisuuksia.
Näiden joukkoon voi lisätä yrityksen omia spesifejä termejä tai listauksia kuten tuotekoodeja tai kategorioita. Entiteetit auttavat bottia ymmärtämään keskustelua paremmin.
Copilotin käyttäjien tunnistautumiseen on olemassa kolme mahdollista tapaa:
- Ei tunnistautumista
- Tunnistautuminen Entra ID:llä (vain Teams- tai Power Apps -sovelluksissa)
- Manuaalinen kirjautuminen (kirjautuminen muissa sovelluksissa)
Tunnistautuminen kannattaa jättää pois, mikäli botti tulee käyttöön yrityksen ulkopuolisille käyttäjille, esimerkiksi nettisivuille. Mikäli sovellus tulee käyttöön yrityksen omille käyttäjille, on Entra ID helpoin keino, sillä se tunnistaa käyttäjän tiedot automaattisesti. Jos sovellus taas tulee käyttöön muualle ja käyttäjät halutaan tunnistaa, niin kannattaa valita vaihtoehto 3.
Copilot Studio tukee suomen kieltä tällä hetkellä, mutta osa toiminnoista on saatavilla vain englanniksi.
Janne Häkkinen
Business Intelligence Consultant